troba el teu parc o itinerari Troba
el teu parc
o itinerari

Els Parcs Urbans de Salut

Els Parcs Urbans de Salut són un conjunt d’aparells situats a poca distància uns dels altres, dissenyats per fer exercici físic, i amb els quals es treballen de manera homogènia i segura totes les parts del cos.

Els aparells que formen els Parcs s’han dissenyat tenint en compte els criteris següents:

  • S’han escollit aparells per fer treball analític (p. ex., glutis) i general (p. ex., el·líptica).
  • Estan pensats perquè els pugui utilitzar gran part de la població.
  • Permeten fer exercicis amb un mínim impacte articular.
  • Estan pensats per respectar i millorar, en la mesura que es pugui, la higiene postural.
  • Permeten una transferència positiva a les activitats de la vida diària.
  • S’han seleccionat aparells que ofereixin certa resistència al moviment per disminuir la velocitat d’execució i tenir més control a l’hora d’executar l’exercici.
  • Els aparells permeten moviments guiats i fàcils de fer.
  • Són aparells segurs (baranes de recolzament, material antilliscant, vores arrodonides).

Els Parcs estan especialment dirigits a adults i gent gran, i no recomanem l’ús als menors de 16 anys. A continuació, trobareu una descripció de cadascun dels aparells que podeu trobar en un Parc Urbà de Salut.

La caixa d'estiraments

La caixa d'estiraments

Us permetrà fer estiraments al final de la sessió, per millorar la flexibilitat i la recuperació després de l’exercici. Recordeu que, per fer-los, és important:

Evitar posicions incòmodes.
Mantenir cada estirament 30 segons.
Parar sempre que hi hagi dolor.
Estirar les parts del cos que hem treballat.

Onada

Onada

Feu passar l’anella per la barra ondulada procurant no tocar l’aparell. Aquest exercici us donarà agilitat per agafar objectes i us ajudarà a millorar la coordinació.

Mig cercle

Mig cercle

Situeu-vos enmig del cercle i, amb l'esquena recta, agafeu els rodets i feu el moviment de separar i ajuntar les mans. Heu de deixar els colzes a prop del cos. Us ajudarà a mantenir una postura correcta.

Serp

Serp

Aquest aparell permet treballar la mobilitat fina, els braços i l'espatlla. Us serà més fàcil arribar als prestatges alts, obrir portes i pots, estendre la roba i manipular objectes petits amb més destresa: cosir, cordar botons, etcètera.

Plat inestable

Plat inestable

Exercici assegut amb l’esquena recta i els peus a terra: moveu el maluc en els diferents sentits. Us ajudarà a reduir el dolor de la zona lumbar. Exercici dret: sobre el plat inestable, amb l’esquena recta i els genolls una mica doblegats, heu de mantenir l’equilibri mentre moveu el plat. Us ajudarà a reduir el risc de caigudes i lesions.

Camí d'obstacles

Camí d'obstacles

Pugeu i baixeu pels obstacles, com si fossin escales. Comenceu sempre pels més baixos. Procureu col·locar el peu ben centrat i, si cal, agafeu-vos a la barra. Podreu pujar i baixar escales amb més facilitat, esquivar obstacles i prevenir caigudes.

Pressió de braços

Pressió de braços

De cara a l’aparell, heu de doblegar i estirar els braços intentant mantenir l’esquena recta i els colzes separats del cos. Us ajudarà a empènyer, desplaçar i aixecar objectes amb més facilitat.

Sentadeta/Squat

Sentadeta/Squat

Recolzeu-vos a l’aparell amb l’esquena recta, agafeu-vos amb les dues mans als manegots i separeu els talons de l’aparell. Baixeu doblegant les cames i torneu a pujar. Us ajudarà a aixecar-vos del sofà, sortir del cotxe i agafar objectes de terra amb més facilitat.

El·líptica

El·líptica

Alterneu el moviment de cames i braços simulant caminar ràpid o córrer. Us ajudarà a reduir el cansament general o la fatiga.

Plataforma

Plataforma

Estireu-vos panxa amunt, amb una cama doblegada i recolzada a la superfície dentada, i l’altra cama estirada. Apugeu i abaixeu la cama estirada. Us serà més fàcil estar-vos drets durant més estona.

Octàgon

Octàgon

En posició dreta sobre l’octàgon, agafant la barra, feu els moviments laterals mantenint l’equilibri. Podreu caminar per diferents terrenys i superfícies amb més agilitat i menys risc de caigudes.

Gluti

Gluti

Recolzeu l’abdomen a la plataforma i agafeu-vos amb les mans a les barres. Desplaceu la cama estirada cap enrere. Ajuda a mantenir una postura correcta i a guanyar seguretat en el pas.

Rem

Rem

Seieu amb l’esquena recta. Agafeu-vos amb les mans als manegots i recolzeu els peus a l’aparell. Doblegueu i estireu els braços. Us ajudarà a guanyar força als braços.